Ben jij ondernemer? En heb jij een eigen website? Dan zijn keywords voor je website niet geheel onbelangrijk. Sterker nog, je kunt bijna niet zonder.

Zeker als jij diensten aanbiedt en deze onder de aandacht wil brengen, is het natuurlijk de bedoeling dat internetgebruikers jou weten te vinden. Met andere woorden: jouw website moet opvallen. En er zijn verschillende factoren die daarbij helpen – waaronder dus het gebruik van keywords.

Maar wat zijn keywords precies? En hoe kun je deze effectief inzetten? Maak je niet druk. Wij geven jou het antwoord op deze vragen. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder.

Keywords voor je website

Wat zijn keywords voor je website?

Keywords. Misschien heb je er nog nooit van gehoord, of klinkt het voor jou het als hogere wiskunde. Op zich begrijpelijk, maar niet helemaal terecht. Het is namelijk makkelijker dan je in eerste instantie denkt.

Het zijn namelijk woorden die jouw website naar een hoger niveau tillen. Keywords zijn woorden of termen waar internetbezoekers vaak op zoeken. En verwerk jij deze veel gezochte woorden binnen jouw website? Dan verschijnt deze sneller in een zoekopdracht binnen Google. Er zijn twee soorten keywords die je kunt onderscheiden:

  • Short tail keywords: Dit zijn de bekendste keywords. Deze bestaan uit een enkel woord en zijn vrij makkelijk om te verwerken in content.
  • Long tail keywords: Kun je niet scoren met korte keywords? Dan kun je overstappen op long tail keywords. Deze zijn langer dan een enkel woord.

Keywords worden vooral verwerkt in geschreven content. Door keywords toe te passen, tover jij jouw teksten om tot welbekende SEO-teksten. Hoe beter jouw teksten zijn en hoe meer keywords jij gebruikt, hoe hoger jij eindigt in de zoekmachine.

Met natuurlijk als voordeel dat internetbezoekers jouw website tegenkomen en vervolgens aanklikken. Keywords voor je website? Die zijn onmisbaar.

Hoe kom je aan zoekwoorden voor je website?

Je kunt op verschillende manieren aan keywords komen. Je gaat op onderzoek uit. Dit onderzoek wordt een zoekwoordenonderzoek genoemd. En hier kun je een SEO-keyword tool bij gebruiken. Dit zijn speciale apps die veel gezochte keywords naar boven brengen.

Deze tool laat eveneens zien welke websites jouw concurrent zijn en hoeveel zoekvolume op het zoekwoord zit. Hoe meer zoekvolume het keyword heeft, hoe groter de kans dat jouw website gevonden wordt. Let erop dat het zoekwoord niet al te veel concurrentie heeft. Het is erg lastig om hier tussen te komen.

Keywords voor je website

Ook Google biedt mogelijkheden. Onderaan de zoekpagina van Google vind je gerelateerde zoekwoorden waar internetbezoekers vaak op zoeken. Het zoekwoordenonderzoek kun je zelf voor elkaar krijgen met een SEO-keyword tool. Deze kun je zowel gratis al betaald vinden.

Ook kun je een zoekwoordenonderzoek uitbesteden, mocht je dat willen. Hier gaan we later meer over vertellen.

Let op: Zoek binnen het zoekwoordenonderzoek alleen naar zoekwoorden die aansluiten op jouw sector of branche. Alleen zo maak je je website SEO waardig.

Hoe verwerk je keywords op je website?

Het is vooral de geschreven content die belangrijk is als het gaat om keywords voor je websites. Je verschaft voorziet bezoekers van waardevolle informatie, maar laat deze eveneens goed scoren. Het beste van twee werelden.

Als je keywords gebruikt voor je website, dan zijn de volgende dingen van belang:

  • Schrijf niet om het schrijven. Geschreven content draait niet om alleen keywords gebruiken. De informatie is nóg belangrijker. Alleen zo keren bezoekers terug op jouw website. Schrijf niet alleen om te scoren. Vraag jezelf af wat je de lezer wilt vertellen en ga daarmee aan de slag.
  • Natuurlijke manier. Verwerk de keywords op een natuurlijke manier. Dit betekent dat jouw teksten niet vol moeten staan met alleen keywords. Het lijkt misschien te werken, maar Google is absoluut niet gek. Google ziet direct dat jouw keywords niet op een natuurlijke wijze zijn verwerkt en plaatst de website vervolgens onderaan.
  • Neem het niet te letterlijk. Je hoeft de keywords niet letterlijk over te nemen en in jouw teksten te plaatsen. Omdat keywords veelal in een gekke volgorde staan, kloppen jouw zinnen niet meer. De teksten worden moeilijk te lezen en bezoekers haken vervolgens af. Hier mag je dus best aan sleutelen.
  • Gebruik bijpassende keywords. Heb jij een kluswebsite? Ga op zoek naar gerelateerde keywords. Opnieuw kijkt Google hier streng op toe en bekijkt eveneens de aansluiting op jouw sector. Keywords als ‘mascara’ of ‘hondenriem’ slaan in dit geval nergens op.

Kun je keywords voor je website uitbesteden?

Dat kan. Voor SEO hoef je geen diploma’s op zak te hebben. Het internet is voor iedereen toegankelijk en te gebruiken. Wil jij zelf aan de slag met keywords voor je website? Dat is een prima mogelijkheid.

SEO vergt echter de nodige kennis en technieken. Ben je hier niet mee bekend of heb je geen ervaring? Dan is SEO zelfstandig toepassen een flinke klus. Het is dan erg moeilijk om resultaat te behalen. Zelfs op de lange termijn.

Als je geen ervaring hebt en je wil scoren met je website, dan kun je een SEO-tekstschrijver inhuren. Deze tekstschrijvers werken op zzp basis of voor een marketingbureau. Voor een vast bedrag kun je content laten schrijven en daarin keywords voor je website laten verwerken. Ook het zoekwoordenonderzoek kun je aan professionals overlaten. De teksten worden leesbaar en SEO waardig aangeleverd. Veel ondernemers besluiten hiervoor te kiezen.

Wil jij resultaat behalen? Dan raden wij dit aan. En als je zelf met SEO wilt werken, is het niet onverstandig om je in te lezen of om een cursus te volgen.

Keywords voor je website

Conclusie

Keywords voor je website. Ze worden – wat ons betreft – zwaar onderschat. Behaal jij op dit moment geen resultaat? Of heb jij weinig online traffic op jouw website? Dat zou aan het ontbreken van keywords kunnen liggen.

In dit artikel heb je gelezen wat keywords zijn en waarom deze van belang zijn. Hieruit kun je concluderen dat deze vrijwel onmisbaar zijn. Ontbreekt het jou aan ervaring of aan kennis? Huur gerust een SEO-tekstschrijver in, zodat je dit uit handen kunt geven.

Over een eigen onderneming gesproken; is het jouw droom om jouw eigen business te starten? Neem een kijkje bij De Perfecte Business en ontdek hoe je dit kunt doen!

Share This