Wat zijn affiliate campagnesAffiliate marketing en Facebook Ads. Het opstarten van een affiliate website is momenteel niet meer al te lastig. Je kunt hier namelijk het handige systeem van WordPress voor gebruiken. Met dit systeem kan je, zonder bijzonder veel technische kennis nodig te hebben, zelf een volledige website bouwen. Je kunt hierdoor een kosteloze start maken met jouw affiliate website. De echte uitdaging ligt vervolgens in het uitbreiden van jouw affiliate website. Hoe kan je steeds meer bezoekers naar jouw website trekken? Hoe kan je de naamsbekendheid van jouw affiliate website verder en verder vergroten? Op die vragen hebben wij het juiste antwoord op in huis; meer daarover lees je in dit artikel.

In dit artikel ligt de focus op Facebook Ads, oftewel; het promoten van je website via advertenties op Facebook. Als je hiermee aan de slag gaat, ben je zeker niet de enige. Nee, onwijs veel bedrijven en zzp’ers zijn druk bezig met het inzetten van advertenties via Facebook. Voor eigenaren van een affiliate website liggen hier dus ook voldoende mogelijkheden. Als je ook jouw website flink wilt laten groeien, is dit hét moment. Ga met Facebook Ads aan de slag en geniet van alle voordelen en mogelijke kansen.

Wat zijn Facebook Ads precies?

De benaming ‘Facebook Ads’ staat voor ‘Facebook Advertenties’. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, draait het hierbij dus om het promoten van je website, producten of diensten op Facebook. Door dit via Facebook te doen, kan je van vele voordelen profiteren. Meer daarover lees je later in dit artikel.

Als je succesvol met jouw affiliate website wilt zijn, heb je bezoekers nodig. Je hebt het liefste zelfs heel veel bezoekers nodig. Heb je enig idee hoe je aan een grote hoeveelheid bezoekers kunt komen? Daar zijn tegenwoordig meerdere mogelijkheden voor, maar de social media kanalen steken hier met kop en schouders boven uit. Dat geldt zeker voor Facebook; in heel Nederland zijn namelijk onwijs veel mensen actief op Facebook. Dat geldt overigens niet alleen voor mensen in Nederland, maar ook voor mensen in andere (Europese) landen. Ook voor internationaal georiënteerde affiliate websites valt hierdoor onwijs veel te behalen via Facebook Ads.

Wil je ook graag met Facebook Ads aan de slag gaan voor jouw affiliate website? In dit artikel vind je enkele handige tips, maar eerst kijken we graag naar de voordelen van Facebook Ads.

Je doelgroep bepalen voor Facebook advertenties

De voordelen van Facebook Ads

Het adverteren op Facebook brengt absoluut veel voordelen met zich mee. Het belangrijkste voordeel is terug te vinden in het feit dat je jouw doelgroep perfect kunt bereiken. Dit komt met name doordat Facebook onwijs veel kennis van elk account/lid heeft. Stel nou dat je een affiliate website voor voetbalschoenen hebt. Je doelgroep kan dan het beste getypeerd worden als ‘mensen die van voetbal houden en mensen die op voetbal zitten’. Zij zijn immers degene die nieuwe voetbalschoenen nodig hebben om hun sport te kunnen beoefenen. Door alle kennis die Facebook vergaard heeft, weten zij exact welke Facebook leden binnen jouw doelgroep vallen. Door bij jouw advertentie met specifieke doelgroepen te werken, kan je dus precies de juiste mensen gaan bereiken.

Bijkomende voordelen van Facebook Ads zijn:

  • De kosten per advertentie zijn relatief laag; bovendien kan je deze grotendeels zelf bepalen.
  • Je kunt kiezen uit verschillende advertentiesoorten en plaatsingen
  • Je kunt kiezen uit zowel tekst, afbeeldingen of video’s alsook een combinatie van de genoemde uitingen

Tot slot kunnen we nog benoemen dat je meerdere doelstellingen met de Facebook Ads kunt gaan behalen. Je kunt de pijlen richten op het vergroten van je naamsbekendheid of je kunt er naar streven om meer producten/diensten te verkopen. Onder aan de streep is het wél van belang om vooraf je doelen te bepalen. Wat wil je graag behalen? En hoe wil je dat middels Facebook Ads voor elkaar krijgen? Feit is dat je dankzij de advertenties op Facebook een onwijs breed publiek kunt bereiken.

Facebook Ads voor een affiliate website

Het doel van een affiliate website is zonder twijfel om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te trekken. Des te meer bezoekers je aan weet te trekken, des te groter de kans op verkopen is. Met Facebook Ads is het ook daadwerkelijk mogelijk om veel bezoekers op je website te mogen verwelkomen. Hoe je dat doet? Dat leggen we hieronder in het kort uit.

Stap 1: bepaal het doel van je advertenties op Facebook. Wil je alleen meer bezoekers aantrekken? Of wil je ook aan je naamsbekendheid gaan werken?

Stap 2: bepaal wat/wie je doelgroep is. Probeer vanuit meerdere invalshoeken naar je producten/diensten kijken en bepaal op basis daarvan wie zoal onder je doelgroep vallen.

Stap 3: maak een advertentie aan via Facebook aan en bepaal deze doelgroep. Filter bijvoorbeeld op interesses, op gedrag, op leeftijd en/of op geslacht. Bij Facebook Ads kan je in principe op allerlei soorten factoren filteren, aangezien Facebook onwijs veel kennis van alle leden heeft.

Stap 4: bepaal waar je advertentie weergegeven moet worden. Oftewel; op welke plek binnen de tijdlijn je advertentie weergegeven wordt.

Stap 5: bepaal je maximale budget.

Stap 6: stel je advertentie op. Werk hierbij bij voorkeur met duidelijk beeld (foto/video) en vul dit aan met een kleine hoeveelheid tekst. Let op; plaats niet té veel tekst.

Stap 7: meet en beheer vervolgens je advertentie. Blijf bijschaven aan je advertentie om de beste resultaten te kunnen behalen.

Note: bovenstaand stappenplan is redelijk beknopt opgesteld. Bij het aanmaken c.q. opstellen van een Facebook Ad heb je nog véél meer mogelijkheden. Al deze mogelijkheden kan je vinden op de website van Facebook (Business).

Wil je meer tips over Facebook Ads voor je affiliate website en Ontdek hoe je op een voorspelbare manier een constante stroom aan leads, klanten en verkopen kunt genereren, zonder hier al je tijd aan kwijt te zijn. Wil je meer weten kijk dan eens op de volgende pagina!