content marketing stappenplanContent marketing stappenplan

Content marketing stappenplan. Content marketing is een marketingstrategie die steeds meer terrein wint ten opzichte van andere soorten marketing. Het is een middel dat makkelijk is om te gebruiken en ook nog eens doeltreffend. Je kunt er veel mensen mee bereiken en het is ook nog een kostenbesparend ten opzichte van andere marketing vormen.

Je hebt bijvoorbeeld marketing via social media, maar ook content marketing. Maar hoe werkt dat? Hoe zet je het in? Het zijn allemaal vragen die van belang zijn om content marketing op de juiste manier in te zetten. Hieronder lichten wij je toe hoe je dit door middel van een content marketing stappenplan goed in kunt zetten.

 

Wat is content marketing?

Heel simpel omschreven is content marketing een omvattend begrip voor alle soorten marketing waarbij “ content”- inhoud en informatie voor de consument wordt ontwikkeld en verspreid. Het kan gaan om audiovisuele content, tekstuele content of om content die nieuw- en blogberichten over casestudy’s tot video’s uitgeeft. Het is dus eigenlijk heel simpel gezegd alles wat je inzet voor je internet marketing of het nu om afbeeldingen video’s of andere dingen gaat. Het is de inhoud die je gebruikt in dit geval content om in te zetten voor je marketing campagne.

Hoe gaat content marketing in zijn werk?

Dit is eigenlijk al in de bovenste vraag beantwoord. Het is gewoon alle content dus alle materialen die je gebruikt voor jouw internet marketing campagne. In dit geval dus de content marketing campagne.

Wat zijn de voor- en nadelen van content marketing?

  • Indien je niet de juiste content hebt kun je niet genoeg klanten bereiken.
  • De content moet 100% origineel zijn anders wordt je niet serieus genomen. Dit kan soms nogal lastig zijn daar er al zoveel content is.
  • Je bereikt heel snel veel mensen op een leuke en originele manier.
  • Zonder inlevingsvermogen zal je verkeerd aansluiten bij de doelgroep en ze niet bereiken. Het is belangrijk dat je weet wat je inzet.

Hoe kun je het inzetten?

Je kunt content marketing op diverse manieren inzetten. Je kunt denken aan het opzetten van een: Facebook campagne, Tumblr, Instagram, Podcasts, Twitter en Snapchat. Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Het ene medium maakt gebruik van video content of foto’s de andere maakt gebruik van korte berichten. Bedenk dus zelf wat je wilt inzetten en op wat voor manier. Hiermee kun je het goed inzetten op het juiste kanaal.

Denk aan de presentatie van de content

Je kunt een nog zo flitsende campagne hebben, maar de presentatie is van levensbelang. Is dit niet in orde dan kun je jouw campagne wel in de prullenbak gooien. Elk detail is belangrijk. Vaak is de hoogwaardige presentatie van content nog belangrijker dan de vraag naar informatie zelf. Is het geweldige informatie maar de content flut? Dan bereik je echt nog niets. Het is alleen niet makkelijk om daarmee om te gaan. Bedenk daarom voor jezelf goed hoe je ermee om wilt gaan en wat je wilt bereiken. Lezers zijn tegenwoordig enorm kritisch door alle overdaad aan informatie. Bedenk jezelf daarom goed wat je wilt verkondigen en of het echt van dermate goede kwaliteit is. Houdt een goede stroom in je content alleen hiermee bereik je voldoende klanten.

 

Content marketing stappenplan

 

Houdt rekening met de interactie en leesbaarheid

Het is belangrijk dat de kwaliteit van de content goed is. Indien de kwaliteit niet goed is haken mensen snel af. Het is vooral van belang dat alles goed leesbaar is en dat mensen het snel snappen. Hierdoor creëer je ook voldoende interactie. Probeer hier ook op in te spelen en probeer mensen er echt bij te betrekken. Zo kun je mensen betrekken bij je verhaal en kun je vanuit diverse disciplines samen werken. Houdt ook rekening met het design van de content en met het resultaat. Alleen hiermee kun je het beste resultaat bereiken.

Stappenplan

Met onderstaand stappenplan kom je een heel eind voor je content marketing campagne. Hoe meer je dit opvolgt, hoe succesvoller je kan zijn.

  1. Schrijf allereerst op wat je met jouw content marketing wilt bereiken. Pas als je dit duidelijk hebt kun je verder met de rest. Het is echt de eerste basisstap die nodig is om meer te kunnen bereiken.
  2. Schrijf goed op wie je doelgroep is. Verplaats je in je doelgroep en kijk naar wat je bij je doelgroep wilt bereiken. Wat is je uiteindelijke doel? Kijk ook naar wat er in je doelgroep leeft op het moment.
  3. Doe goed onderzoek naar je doelgroep door jezelf goed in hen te verplaatsen. Alleen dan vindt je voldoende aansluiting.
  4. Schrijf voor jezelf rustig op wat je tot nu toe hebt en hoe je jouw doel zou kunnen bereiken. Je kunt het inzicht van hierboven al goed daarvoor inzetten.
  5. Je hebt nu je doelgroep goed in kaart gebracht. schrijf nu je marketingdoelen op.
  6. Je hebt alles goed omschreven. Ga nu goed na welk middel of middelen je ervoor in wilt zetten. Alleen op die manier krijg je meer inzicht.
  7. Maak een overzicht voor jezelf hoe jij jouw marketing in gaat zetten en met welk middel. Kies je voor Instagram bedenk dan wat voor campagne je wil.
  8. Werk je marketingcampagne goed uit.
  9. Bedenk in stapjes wat voor content je nodig hebt.
  10. Bedenk jezelf hoe je de content wilt realiseren en bewerkstelligen. Zet er mensen voor in.
  11. Zet mensen aan het werk en geef ze duidelijke opdrachten.
  12. Stel een goed budget samen.
  13. Probeer de juiste content te creëren en goed in te zetten.
  14. Start jouw marketingcampagne op en verzamel alle content en zet deze in.
  15. Volg je campagne nauwlettend en voeg regelmatig voldoende content toe.

 

Advies inwinnen

Het kan nooit kwaad om advies in te winnen. Praat met potentiële klanten. Praat met andere marketingbureaus of ga zelf kijken wat je nog meer aan advies wilt hebben. Praat goed met de opdrachtgever en laat je ook goed door hen adviseren wat zij wel en niet willen en hoe zij het zelf zien zitten. Kijk dan naar andere campagnes en haal overal wat advies uit om tot een succesvolle campagne te komen.