Marketing automation, wat is het en hoe pas je het toe?
226
post-template-default,single,single-post,postid-226,single-format-standard,has-ilcc-banner,ilcc-style-top,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,transparent_content,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid

Marketing automation? wat is het en hoe pas je het op een goede manier toe.

Marketing automation

Marketing automation? wat is het en hoe pas je het op een goede manier toe.

marketing automationEr zijn allerlei begrippen op het internet te vinden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel iets wat je niet weet. Vandaag behandelen we in dit artikel het begrip marketing automation. We leggen uit wat het precies inhoudt en wat de betekenis ervan is. Ook zullen we een aantal voordelen van marketing automation behandelen.

 

Wat is marketing automation?

 

We hebben je al kort uitgelegd dat we het begrip marketing automation in dit artikel verder behandelen. In dit stukje leggen we uit wat het precies is. Hiermee kom je al snel achter de betekenis van marketing automation.

Marketing Automation is  heel simpel gezegd een automatische inrichting van het marktbewerking- en leadgeneratie proces. Dit heeft als doel het genereren van leads, verhogen van conversie en het bewerken van prospects.

Eigenlijk is het dus zelfs heel erg handig.  De software waarmee je dit kan doen ontwikkelt zich razendsnel in b2b. Er zijn steeds meer b2b marketeers  die marketing automation gebruiken  om hun marketingcampagnes automatisch te laten lopen. Hiermee verkrijgen we  inzicht in doelgroepen en kunnen ze  kwalitatieve leads genereren.

Centraal hierin staan de Buyer Persona’s en het gebruiken van technologie om effectiever te kunnen werken. Ook kun je  via meerdere kanalen op de juiste momenten doelgroepen bereiken met relevante marketing content.  Je kunt ook wel van marketing software spreken  of  van het automatiseren van marketing.  Het is lastig om zonder Inbound marketing strategie marketing automation succesvol in te zetten.

 

Ken jij de voordelen van marketing automation?

 

Marketing automation heeft een  heel groot voordeel namelijk dat het hele proces van het genereren van leads efficiënter wordt. Door het lead generatie proces te automatiseren wordt veel handwerk geëlimineerd.

Daarnaast heeft het het  voordeel dat de kwaliteit van leads veel hoger wordt. De leads die dan naar een volgende fase in het verkoopproces gaan voldoen dan  aan  het vooraf bepaalde criteria. Andere voordelen van zijn er ook. De voordelen zijn:

  • Er is een veel betere verhouding tussen marketing en sales. de kwalificatienormen voor leads worden gezamenlijk afgesproken.
  • Er is meer inzicht in het gedrag van prospects en leads. Dankzij deze informatie kan er beter op de Customer Journey worden ingespeeld.
  • Door goede analyses van middelen, content en conversie kan dit leiden tot een verbetering van de inzet van het marketingbudget.

 

Focus je echt op de content van je website!

 

marketing automation

 

De betekenis van marketing automation is nu waarschijnlijk wel duidelijk. Nu gaan we het hebben over de focus van het proces. Deze focus ligt bij marketing automation op content creation, content delivery, content optimalisatie, SEO, lead capturing, lead scoring, lead nurturing & analytics. SEO, Social Media, Landing Pages, Whitepapers, Blogs, Webinars en e-mail marketing.

Deze dingen  vormen bij elkaar allemaal  belangrijke pijlers.  Daarnaast zijn er nieuwe marketing automation software pakketten  op de markt gekomen. Traditionele CRM pakketten worden  nog steeds uitgebreid met marketing functionaliteiten.

Ook zijn er specifieke Content Marketing Automation pakketten voor content curatie en content delivery. Deze pakketten zijn erg handig en het is ook belangrijk om je hierop te focussen. Content is namelijk een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie.

Focus je niet op de content van je website dan heeft marketing eigenlijk al geen nut. Het zorgt er namelijk voor dat je jouw website promoot en dat je bezoekers krijgt. Goede content is daarom zeer belangrijk en je moet het ook op de juiste manier inzetten. Focus je daarom echt op de juiste content.

Het is belangrijk om dit te automatiseren. Je kunt dit met marketing automation bereiken en nu is de betekenis hiervan nog duidelijker. Je weet nu waarom je het inzet. Daarnaast weet je nu ook  hoe je het inzet.

 

Waarom wordt marketing automation ingezet?

 

De betekenis van marketing automation is nu wel duidelijk. Je weet wat het is en je weet hoe je het in combinatie met de juiste content goed kunt inzetten. Het wordt ook wel marketing software genoemd. Marketing Automation heeft nu dus dezelfde betekenis, want het is hetzelfde. of Marketing Automation wordt juist ingezet om meer grip te kunnen krijgen op de Customer Buyer Journey van doelgroepen, Lead Nurturing. Daarnaast wil men er het juiste inzicht te verkrijgen in de Marketing ROI en bevat het modules als:

  • Doelgroep targeting & Segmentatie
  • Campagne Management, email marketing
  • Content Marketing Management
  • Social Marketing Management
  • Sales Enablement
  • Lead Management, Lead Nurturing
  • Marketing Measurement, Analytics
  • Customer Lifecycle Marketing, Customer Buyer Journey Marketing

 

Voorbeelden van B2B marketing automation software

 

De betekenis van marketing automation is nu veel en veel duidelijker. We weten wat je er mee kunt. We weten daarnaast hoe je het moet inzetten en we weten wat de voordelen zijn. Toch willen we nog iets meer betekenis aan automation marketing geven. Dit willen we doen door te vertellen welke software er is. Je kunt wel weten hoe het gebruikt wordt en wat het is, maar als je niet weet welke software je nodig  dan heb je nog niet veel aan de betekenis van automation marketing.

Er zijn veel verschillende marketing tools  te vinden die marketeers gebruiken om slimmer inzicht te verkrijgen en doelgroepen te benaderen. Tools voor  Online Marketing schieten als paddenstoelen uit de grond. Je kunt dan denken aan; seo checking tools, social media tools, pagerank checkers, e-mail marketing tools, metric- en dashboard tools, campagne software, media planning software en dergelijke.  De laatste jaren kun je zien dat we met de toenemende populariteit van content marketing ook een toename aan totaalpakketten  krijgen waarmee je een volledige content strategie kunt automatiseren. Je kunt hier  met gepersonaliseerde boodschappen en automatische vervolgstappen werken.  Voorbeelden van dit soort b2b Marketing Automation tools zijn:

  • HubSpot
  • Moz
  • Marketo
  • Eloqua
  • SalesForce Pardot
  • Sales Fusion
  • Hatchbuck
  • Act-on
  • Sharpspring
  • Microsoft Dynamics Marketing
  • Plum 5
  • Right On Interactive
  • Greenrope
  • Autopilot
  • Infusionsoft
  • Sales Manago

Online vergelijken!

 

Je weet nu alles over marketing automation en de betekenis ervan. Dit is in dit artikel echt piekfijn uitgelegd. Je kunt nu nog veel meer dingen doen om het allemaal goed te begrijpen en te weten. Dit kun je online makkelijk opzoeken. Je weet nu ook dat er veel aanbieders zijn. Wij raden je aan om online alles goed te vergelijken.

Hier zijn speciale websites voor en dit kan gemakkelijk online. Om je in de goede richting te sturen wil ik je alvast naar de volgende website sturen >>>

 

Master Marketeer

 

admin
admin@onlinemarketingmagneet.nl
Geen reactie's

Geef een reactie