Hoe werkt e-mail marketing voor e-commerce? Lees snel verder
16139
post-template-default,single,single-post,postid-16139,single-format-aside,has-ilcc-banner,ilcc-style-top,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,transparent_content,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid

Hoe werkt e-mail marketing voor e-commerce?

Hoe werkt e-mail marketing voor e-commerce?

Hoe werkt e-mail marketing voor e-commerce?

Waar moet je op letten bij het startenh van een online bedrijfHoe werkt e-mail marketing voor e-commerce? Ben je bezig met jouw eigen e-commerce bedrijf? Of heb je interesse om van start te gaan met een online business? In beide gevallen is het de wens dat je een uniek product te leveren hebt. Met een uniek product heb je immers een onderscheidend vermogen. Dat is echter niet het enige wat je nodig hebt om van een online business een succes te maken. Nee, je moet ook veel inzet tonen en je moet simpelweg de juiste dingen doen.

 

 

Wat zijn dan de juiste dingen doen? Ja, die vraag is helaas niet zo makkelijk te beantwoorden. We zijn wel van mening dat je ongelooflijk veel kunt bereiken met behulp van e-mail marketing. In dit artikel willen we jou dan ook graag van alles vertellen over e-mail marketing. We kijken naar wat voor variant van marketing dit is en waar je zoal rekening mee met houden. Uiteraard bespreken we ook de resultaten waar je van kunt gaan genieten. Daarbij is het uiteraard wel van belang dat je e-mail marketing op de juiste manier toepast. Mede daarom hebben we aan het einde nog een mooie tip voor jou!

Wat is e-mail marketing?

Zoals de term al doet vermoeden, heeft e-mail marketing alles van doen met e-mails én met marketing. Bij e-mail marketing draait het erom dat je een database van e-mailadressen van (potentiële) gaat verkrijgen. Met deze database kan je efficiënt aan de slag gaan. Het versturen van een e-mail kost namelijk weinig tijd en is goedkoop. Het doel van e-mail marketing is dan ook om jouw nieuwe producten, aanbiedingen en/of diensten per mail kenbaar te maken aan jouw doelgroep.

De eerste stap die je dient te zetten, is het verzamelen van de e-mailadressen. Je moet een uitgebreide database van relevante e-mailadressen gaan verkrijgen. Het verkrijgen van deze e-mailadressen kan op meerdere manieren. Je kunt deze e-mailadressen kopen (is niet altijd legaal) of je kunt (de betere keuze) deze e-mailadressen zelf gaan vergaren. Geef jouw website bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Als je hier een gunst tegenover stelt, bijvoorbeeld korting op de volgende bestelling, zijn veel bezoekers bereid om hun e-mailadres op te geven. Dit kan voor jou een goudmijn gaan worden, aangezien je met één mailtje onwijs veel mensen kunt bereiken.

De voordelen van e-mail marketing?

Wat zijn nou redenen om voor e-mail marketing te kiezen? Wij hebben de belangrijkste voordelen hieronder op een rijtje gezet:

  • E-mail marketing is relatief voordelig. Het is in ieder geval flink goedkoper dan flyers, telemarketing of direct mail.
  • Je kunt snel schakelen. Het opstellen van een mail is namelijk binnen een paar minuten gedaan.
  • Je kunt de e-mails personaliseren. Als je veel informatie over klanten hebt, kan je de e-mails gericht naar bepaalde klanten sturen.
  • Je kunt alle resultaten goed meten en analyseren.
  • Je kunt volledig e-mail campagnes opstellen. Daarmee bepaal je zelf wanneer de ontvangers de mail ontvangen. Ook kan je tijdens de campagne alle resultaten meten.

Het mag duidelijk zijn dat e-mail marketing de nodige voordelen met zich mee brengt. Hierboven gaven we al even aan hoe je e-mail marketing aan kunt pakken. Op dat onderwerp zoomen we hieronder nog iets verder in.

 

Succesvol online ondernemen 4

 

Hoe werkt e-mail marketing voor e-commerce?

Als je bezig met e-commerce bent, heb je eigenlijk maar één doel. Zoveel mogelijk producten/diensten via de online kanalen verkopen. Om dat doel voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om meerdere facetten in de gaten te houden. Zo is het onder meer van belang dat je aan jouw naamsbekendheid en aan de optimalisatie van jouw website werkt. De e-mail marketing speelt in feite een verbindende rol. Met e-mailmarketing kan je namelijk een uitgebreide database van (potentiële) klanten aanspreken. Daarnaast ben je in staat om deze database continue verder uit te breiden.

In de meeste gevallen is de werking van e-mail marketing simpel. Je plaatst op je website een button waarmee mensen zich voor jouw nieuwsbrief aan kunnen melden. Mensen melden zich hier voor aan en ontvangen vervolgens jouw nieuwsbrief. Waarom mensen zich hier voor aanmelden? Als ze dat doen, hebben ze mogelijkerwijs interesse in jouw producten of diensten. Daarnaast vinden ze het leuk/prettig om op de hoogte gehouden te worden van het meest recente nieuws, aanbiedingen en acties. Door een tegenprestatie aan te bieden, bijvoorbeeld een korting, zijn mensen al snel bereid om hun e-mailadres in te voeren. Dat biedt voor jou veel mogelijkheden, aangezien je zo aan een prachtige database aan het werken bent. Een database waarmee je perfect aan jouw e-mailmarketing kunt gaan werken.

Waar moet je op letten bij e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van marketing waarbij je met de nodige regels rekening moet houden. Hierboven gaven we al aan dat je e-mailadressen kunt kopen. Het is echter maar de vraag of deze e-mailadressen op een legale manier verkregen zijn. Ons advies is dan ook om hier ver weg van te blijven. Ga, met behulp van bovenstaande informatie, zelf alle e-mailadressen van jouw (potentiële) klanten vergaren.

Hierbij is het wel belangrijk om met enkele zaken rekening te houden:

  • Je moet je houden aan de privacywetgeving regels. Deze wet herbergt meerdere regels omtrent de (on)mogelijkheden van e-mailmarketing
  • Het is van belang om regelmatig mails te sturen. Daarmee blijf je de aandacht trekken bij de ontvangers van de mail.
  • Zorg er te allen tijde voor dat de resultaten van de mails te meten zijn. Dit is namelijk de basis om jouw e-mailmarketing verder te optimaliseren.

 

Master Marketeer

De wereld van e-mailmarketing is tamelijk interessant, niet waar? Wil je hier graag meer over leren? Dan kunnen wij je van harte de Master Marketeer cursus aanraden. In deze cursus worden allerlei verschillende marketingvormen uitgebreid behandeld. Je kunt dankzij deze cursus dan ook alles te weten komen over e-mail marketing. Volg de cursus, pas e-mail marketing toe en laat je (digitale) bedrijf exponentieel groeien. Je staat aan de vooravond van een doorbraak van jouw online business. Het enige wat je nog hoeft te doen, is je nu voordelig aan te melden voor de Master Marketeer cursus.

Joost
joost@onlinemarketingmagneet.nl

Mijn naam is joost . Een tijd geleden ben ik begonnen met online marketing en affiliate marketing en deel ik graag alles wat ik geleerd heb. Hoe langer ik bezig ben hoe meer alles op zijn plek begint te vallen. Het is allemaal een grote online leercurve. Online marketing is een business apart en daarom help ik jou graag verder dat ook te bereiken.

Geen reactie's

Geef een reactie