Wat is conversie ratio bij e-mail marketing? -
1549
post-template-default,single,single-post,postid-1549,single-format-aside,has-ilcc-banner,ilcc-style-top,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,transparent_content,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid

Wat is conversie ratio bij e-mail marketing?

wat is conversier ratio bij email marketing

Wat is conversie ratio bij e-mail marketing?

Hoe laat je een online bedrijf groeienWat betekent conversie ratio bij e-mail marketing? Ben je de mogelijkheden aan het bekijken om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten? Wil je graag meer website bezoekers krijgen en zodoende meer orders scoren? Wil je graag bepaalde klanten op een bepaalde korting wijzen? In al deze gevallen heb je meerdere mogelijkheden. Wij kunnen je in ieder geval aanraden om eens naar e-mail marketing te gaan kijken. Deze vorm van marketing is relatief nieuw, maar boekt ontzettend goede resultaten.

 

 

Als je bij een grote webshop iets gaat bestellen, krijg je ongetwijfeld de vraag of je je aan wilt melden voor een nieuwsbrief. Dat is een treffend voorbeeld van e-mail marketing. De webshop wil graag jouw e-mailadres hebben, aangezien men dan in staat is jou de nieuwste aanbiedingen/trends te laten zien. Het sturen van een e-mailtje is goedkoop, gaat snel en bovendien kan de mail gepersonaliseerd worden. Hierdoor levert e-mail marketing ontzettend veel mogelijkheden op voor ondernemers, bedrijven en marketeers.

Het is niet voor niets dat e-mail marketing steeds belangrijker gaat worden. Elke ondernemer kan ongelooflijk veel kansen gaan benutten met behulp van e-mail marketing. Wil je hier graag meer over weten? In dit artikel leggen we jou meer uit over de conversie ratio. Deze ratio is namelijk ontzettend belangrijk bij e-mail marketing en is één van de belangrijkste indicatoren.

Wat is e-mail marketing?

Met e-mail marketing is het mogelijk om nieuwe- en bestaande klanten te benaderen. Het doel van e-mail marketing is om nieuwe klanten te werven, bestaande relaties te overtuigen om iets te kopen en om aan relatiebeheer te werken. Heeft jouw mailtje niet één van deze doelen? Dan mag het mailtje niet onder de noemer ‘e-mail marketing’ geschaard worden.

Deze relatief nieuwe vorm van online marketing brengt enkele belangrijke voordelen met zich mee. Zo is het goedkoop, is het snel, kan je het makkelijk evalueren en kan je een groot publiek bereiken. Tegelijkertijd ben je ook in staat om elke mail te personaliseren. Daarmee neemt de waarde van de mail voor de ontvanger flink toe.

Als één van de voordelen hebben we genoemd dat het mogelijk is om te evalueren. Wat bedoelen we hier precies mee? Met e-mail marketing is het mogelijk om alles te meten. Je kunt in de gaten houden hoeveel mensen de mail openen, hoeveel mensen op de link in de e-mail klikken en hoeveel mensen de mail direct de prullenbak in slepen. Op basis van deze gegevens kan je jouw mail gaan analyseren en gaandeweg je mails steeds beter maken.

 

E-mail merketing strategie

 

Het succes van e-mail marketing meten

Het meten van het succes van e-mail marketing is dus ontzettend belangrijk. Als marketeer krijg je inzicht of jouw mail resultaat heeft behaald en datzelfde geldt voor jou als ondernemer. Maar, je moet dan wel op de juiste manier de resultaten gaan meten.

Wij zijn voorstander van zogeheten HTML mails. Dit zijn mails die op basis van HTML opgemaakt zijn. Dit heeft als voordeel dat je ongelooflijk veel ratio’s kunt meten. Daarnaast is HTML ook het formaat dat het meest gewaardeerd wordt door zowel particulieren als ondernemers/bedrijven.

Maar, wat kan je zoal meten? In onze ogen is de conversieratio het belangrijkste. Graag vertellen we jou meer over deze ratio.

Wat is conversie ratio bij email marketing?

We kunnen deze term het beste verduidelijken aan de hand van een voorbeeld. Stel nou dat je een mail uitstuurt naar 1000 klanten. Van deze 1000 klanten opent een x aantal personen de e-mail en gaat vervolgens over tot aankoop. Laten we zeggen dat dit in totaal 15 klanten zijn. Van de 1000 klanten die je aangeschreven hebt, zijn dus 15 klanten overgegaan tot aankoop. Dit betekent dat de e-mail een conversie ratio van 1,5% was.

De conversie ratio geeft de verhouding aan tussen het aantal ontvangers en het aantal ontvangers dat tot aankoop overgaat. Het is hierbij mogelijk om ook nog eens per stap de conversie ratio te gaan berekenen. Zo kan je ook de conversie ratio gaan meten van het aantal bezoekers dat het product in de online winkelmand heeft gestopt, maar (nog) niet overgegaan is tot aankoop. Doordat je meerdere ratio’s kunt meten, kan je jouw proces van e-mail marketing gaan optimaliseren.

Uiteraard is het doel dat je de conversie ratio omhoog weet te krijgen. Stel dat je enkele wijzigingen doorgevoerd hebt, waardoor de conversie ratio op 10% is komen te liggen. Dit betekent dat van de 1000 klanten die de mail ontvangen hebben, maar liefst 100 klanten over zijn gegaan tot aankoop.

Met de conversie ratio kan je dus de resultaten bekijken én vervolgens actie gaan ondernemen. Pas bijvoorbeeld de tekst in je e-mails aan, maak de titel aantrekkelijker en maak de call-to-action-button nóg duidelijker. Door hiermee te experimenteren en continue de conversie ratio op te meten, kan je jouw e-mail marketing zo efficiënt mogelijk in gaan zetten.

Conversie ratio optimaliseren

Om de conversie ratio van jouw e-mails te optimaliseren, is het aan het raden om meerdere bijbehorende ratio’s te gaan meten. Zo kan je aan de slag gaan met CR; Click Through Ratio. Hiermee meet je hoeveel mensen op één van de links in een mail klikken. Hierdoor krijg je inzicht op welke plaats je de belangrijkste link moet plaatsen en of de links überhaupt wel op de juiste manier geplaatst worden.

Een andere belangrijke ratio is de Open Ratio. Hiermee meet je simpelweg hoeveel mensen jouw mail openen. Ligt dit percentage op slechts 1%? Dan doe je hoogstwaarschijnlijk iets verkeerd en is bijvoorbeeld de titel van je mail van dramatisch niveau. Door dergelijke ratio’s te meten en te optimaliseren, kan je uiteindelijk ook de conversie ratio optimaliseren.

Het is belangrijk om te weten dat e-mail marketing een langlopend proces is. Je moet continue meten, optimaliseren, weer meten, weer optimaliseren etc. etc.. Met een perfecte conversie ratio kan je jouw orders en omzet flink gaan verhogen. Het is dus absoluut de moeite waard om met e-mail marketing te starten en de conversie ratio continue te meten. We wensen je veel plezier en succes. Kan je wel wat hulp gebruiken? Dan kunnen wij de Master Marketeer cursus aanraden. In deze cursus wordt onder meer uitgelegd hoe je jouw e-mail marketing kunt optimaliseren. Ben je benieuwd geworden? Klik op deze link om je direct aan te melden!

Geen reactie's

Geef een reactie