whatsapp gebruiken voor je bedrijf 2WhatsApp gebruiken voor je bedrijf.

Met WhatsApp Business zet je in een handomdraai een zakelijk WhatsApp account op je telefoon. Je kunt veel instellen waaronder de openingstijden, wat voor bedrijf aje bent en een profielafbeelding waaraan klanten je kunnen herkennen voor meer vertrouwen.

Door een zakelijk WhatsApp profiel te gebruiken kom je een stuk professioneler over bij je klanten. Zo zullen klanten eerder contact met je opnemen. Na sluitingstijd kun je ervoor kiezen om automatische reacties aan klanten te versturen. Je voorkomt hiermee dat je klanten direct een reactie verwachten omdat duidelijk is dat je op een bepaalde tijd echt gesloten bent. Maar de belangrijkste reden om WhatsApp te gebruiken is natuurlijk dat je dichtbij klanten wilt staan.

Wanneer je besluit om WhatsApp aan je klantencontact mogelijkheid toe te voegen is het belangrijk dat je het profiel zo volledig mogelijk zal instellen. Op die manier kom je goed over op klanten en straal je op een professionele manier vertrouwen uit.

Voor je aan de slag gaat met het aanmaken van een zakelijke WhatsApp is het goed om te weten dat je een telefoonnummer niet privé als zakelijk kunt gebruiken.

Nu whatsapp gebruiken voor je bedrijf?

 

Start direct met whatsapp te gebruiken

Het instellen van de zakelijke WhatsApp applicatie.

De eerste stap is het downloaden van WhatsApp Business uit de Android App store. Na het downloaden kun je de applicatie openen en je telefoonnummer koppelen. Wanneer je op een privé account hetzelfde telefoonnummer gebruikt komt deze te vervallen. Wil je dit niet dan is het belangrijk dat je een nieuw telefoonnummer kiest. Bij veel telefoons is het mogelijk om gebruik te maken van een Dual Sim.

Na het koppelen van het telefoonnummer met de applicatie kun je direct gebruikmaken van de zakelijke WhatsApp functionaliteiten.

Met WhatsApp zakelijk kun je gebruik maken van de openingstijden, kaartfunctie, auto responder of een afwezigheidsmelding. Je kunt ook verkopen of klantcontacten bundelen waardoor overzichtelijk blijft welk soort gesprekken er zijn gevoerd.

Instellen van een zakelijk WhatsApp profiel.

Wat vooral fijn is aan de zakelijke WhatsApp applicatie is het profiel dat je kunt gebruiken om klanten te laten weten wie je bent. Een volledig ingesteld profiel geeft klanten meer vertrouwen waardoor er eerder contact zal worden opgenomen.

Om alle instellingen te vinden moet je onder bedrijfstools kijken. Vanaf deze plek kun je het bedrijfsprofiel volledig compleet maken door het invullen van je de sector en adres gegevens.

Ook kun je eenvoudig openingstijden aan je profiel toevoegen wat vooral handig is om de klant duidelijk te maken wanneer je gesloten en geopend bent. Je hoeft hiervoor geen fysieke winkel te hebben. Want ook voor een tekstschrijver, timmerman of boekhouder kan het goed zijn om openingstijden te beperken.

Nog een stap verder kun je ook je e-mail- en websiteadres invullen. Zo weten klanten direct waar ze meer informatie kunnen vinden of op een andere wijze contact met je kunnen opnemen.

Als je alles ingevuld hebt is het profiel compleet en klaar voor gebruik binnen je bedrijf.

Producten toevoegen aan je catalogus.

Met WhatsApp zakelijk kun je producten aan je WhatsApp toevoegen. Deze functie is handig om klanten die je contacteren snel een aanbieding te kunnen sturen. Waarbij je niet hoeft te vertellen wat de prijs is of de klant hiervoor krijgt.

Je kunt producten aanvullen met een of meer afbeeldingen, omschrijving en een prijs. Maar als je meer velden nodig hebt kun je deze ook toevoegen door op extra velden te klikken. Het zal in het begin zeker even wennen zijn maar is zeker de moeite waard om te overwegen.

Whattsapp gebruiken voor je bedrijf 3

Verstuur klanten een vriendelijk afwezigheidsbericht.

Na je openingstijden een afwezigheidsbericht sturen is geen enkel probleem. Je kunt dit deel volledig beheren. Je kan er ook voor kiezen om op bepaalde momenten van de dag een ander bericht te tonen. Dat maakt elk bericht dat je geautomatiseerd verstuurd een stuk persoonlijker voor klanten.

Om te voorkomen dat de begroeting en afwezigheidsmelding door elkaar heenlopen is het goed om een keuze te maken tussen welke melding je wilt inzetten. Als je kiest voor een melding bij afwezigheid is het beter om de begroeting te laten voor wat deze is of om deze te veranderen in een algemene melding.

Vooral voor kleine bedrijven kan het veel rust geven om met afwezigheidsmeldingen te werken. Je voorkomt er namelijk mee dat je gedurende de dag kwijt bent aan het contact met klanten en niet meer het gevoel hebt dat je klaar bent.

Snelle antwoorden helpen altijd.

Hoe sneller je een eerste antwoord weet te geven hoe beter. Elke klant krijgt namelijk te lezen wanneer jij je profiel voor het laatst heeft bekeken. Wel zo netjes als je dan gelijk even een reactie geeft.

Zorg er bij snelle antwoorden wel voor dat deze kloppen met de reactie die klanten aan je sturen en maak ze niet te persoonlijk maar hou het zakelijk en passend bij je bedrijf.

Wanneer je te snel een persoonlijk antwoord stuur kan dit ten koste van je kwaliteit en de verkoop die je hebt gaan. Dat zou natuurlijk ontzettend zonde zijn. Door het op zakelijk niveau te houden weet je zeker dat klanten de gesprekken ook korter houden zodat je ook concreet kunt zijn.  Het zakelijk houden van gesprekken is natuurlijk wat anders dan oprecht geïnteresseerd zijn met een vriendelijk woord. Dus download snel de app en ga whatsapp gebruiken voor je bedrijf.

Aan de slag met Master Marketeer.

Wil je nog verder gaan in het optimaliseren van je zakelijke contacten met klanten? Dan is Master Marketeer zeker een uitstekende oplossing. Je leert hoe je op een eenvoudige manier een constante stroom van klanten, verkopen en leads kunt genereren. Waarbij alle belangrijke zaken aan bod komen.

Waarbij je minder tijd kwijt bent aan het beheren en afhandelen. Die tijd kun je dus volledig aan andere belangrijke zaken besteden.

Je leert over social media marketing waaronder het adverteren op Facebook. Hoe je e-mail marketing kunt starten of verbeteren, hoe je copywriting op een goede manier kunt toepassen en tot slot hoe je doeltreffende funnels kunt opzetten.

Het programma van Master Marketeer heeft je dus veel waardevolle informatie te bieden waardoor je uiteindelijk kunt groeien.

 

 

Nu starten met het optimaliseren van je zakelijke klanten