Voordelen social media. De wereld is tegenwoordig behoorlijk gedigitaliseerd. Dit betekent min of meer dat steeds meer via de digitale wereld verloopt.
Denk hierbij aan contact met vrienden, aan contact met klanten en aan het doen van nieuwe aankopen. Hoe vaak ga jij nog naar een winkelcentrum om kleding te shoppen? Het is toch veel makkelijker om kleding in een online webshop aan te schaffen?
Over die vragen bestaat nog enige discussie. Feit is wel dat het via het internet makkelijk is om contact met vrienden te onderhouden. Dat is dan ook één van de functies van de verschillende social media kanalen.
Een wereld zonder Instagram, Facebook en YouTube is simpelweg niet meer voor te stellen. Veel mensen maken gebruik van deze social media kanalen, maar ook vele bedrijven zijn hierop actief. Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van social media?
Wel, die zijn er voldoende. Om deze voordelen in het juiste daglicht te zetten, hebben wij besloten om de voordelen op te splitsen.
We hebben hieronder namelijk de voordelen voor de normale gebruiker op een rijtje gezet, maar ook de voordelen van social media voor zakelijk gebruik.
Bedrijven hebben, met dank aan de social media kanalen, namelijk ontzettende grote nieuwe afzetkanalen ‘gratis als cadeau’ gekregen. Hoe dat exact zit en wat daar de voordelen van zijn, lees je verder op in dit artikel.
Voordelen van social media voor ‘particulieren’
Ben jij een fervente gebruiker van social media? Dan is de kans behoorlijk groot dat je exact weet hoe deze social media kanalen werken.
Het is dan ook niet nodig om deze nogmaals te benoemen. Maar, ben jij bewust van de vele voordelen die social media met zich mee brengt?
Doordat je social media dagelijks gebruikt, is de kans aanwezig dat je dit ietwat naar de achtergrond geschoven hebt óf dat je je hier niet eens meer van bewust bent.
Een belangrijk voordeel van social media is bijvoorbeeld het contact houden met vrienden. Het maakt niet uit of je vrienden aan de andere kant van de wereld wonen of niet.
Met de verschillende social media ben je in staat om makkelijk en laagdrempelig contact met al je vrienden te houden.
Dat is in onze ogen dan ook één van de grootste voordelen van social media. Tevens kan je via bijvoorbeeld Instagram of Facebook op de hoogte blijven van het leven van je vrienden.
Je kunt min of meer hun vakantie volledig volgen; uiteraard afhankelijk van hoe actief je vrienden op social media zijn.
Een ander voordeel is terug te vinden in het vermaak. Op bijvoorbeeld Facebook, YouTube en Instagram zijn ongelooflijk veel leuke/grappige filmpjes en plaatjes te vinden.
Ook de zogeheten memes zijn een garantie voor veel plezier. Met de social media kan je dan ook probleemloos meerdere uren per dag plezier hebben.
Maar, vermaak is niet het enige. Via de social media kan je ook op de hoogte blijven van al het nieuws. Je hebt geen kranten meer nodig.
Nee, volg gewoon je Twitter Feed, je Instagram of je Facebook tijdlijn; je komt het belangrijkste nieuws vanzelf tegen.
Als laatste voordeel willen we benoemen dat je jouw creativiteit de vrije loop kunt laten gaan. Dat kan via bijvoorbeeld Instagram en YouTube, maar ook via Pinterest.
Op die manier kan je bovendien een groot publiek aanspreken. Maar, daarmee komen we eigenlijk in het vaarwater van de volgende paragraaf: Voordelen van social media voor zakelijk gebruik.
Voordelen voor zakelijk gebruik
Het mag duidelijk zijn dat bedrijven nu ontzettend veel mogelijkheden hebben. Via bijvoorbeeld YouTube, Facebook en Instagram is het heel makkelijk gericht te adverteren. Dat betekent dat bedrijven hun producten aan het juiste publiek kunnen tonen.
Dat is dan ook één van de grootste voordelen voor zakelijk gebruik van de social media kanalen. Door te positioneren en de juiste instellingen te hanteren, kan je via bijvoorbeeld Facebook Ads gemakkelijk de gewenste doelgroep aanspreken.
Daarnaast is het voor bedrijven nog nooit zo makkelijk geweest om zo’n groot publiek aan te spreken. Hoeveel van de mensen die jij kent heeft een Facebook en/of Instagram account? De kans is levensgroot dat dit het grootste merendeel betreft.
Dat betekent voor bedrijven dan ook dat zij een ontzettend groot publiek aan kunnen spreken. Het is voor hen eigenlijk nog nooit zo makkelijk geweest.
Om echt succesvol te zijn, is het vervolgens wel zaak om een juist marketingplan te hebben en de online tools op de juiste manier in te zetten.
Uiteraard is het voor bedrijven ook geweldig dat zij meerdere soorten social media in kunnen zetten. De vorm van adverteren is op bijvoorbeeld Facebook heel anders dan via bijvoorbeeld YouTube. Daarnaast kan een bedrijf ook gebruik maken van bijvoorbeeld Pinterest of LinkedIn (voor vacatures en dergelijke).
Al met al kunnen we concluderen dat social media voor bedrijven een geschenk uit de hemel is. Men kan een ontzettend groot publiek aanspreken, terwijl het ook een laagdrempelige vorm van marketing is.
Het is daarnaast ook zeer prettig dat een bedrijf de boodschap op de ontvanger af kan stemmen. Je bent je er wellicht niet van bewust, maar een partij als Facebook heeft ongelooflijk veel informatie over jou.
Hierdoor is Facebook in staat om de advertenties van bedrijven te optimaliseren. Dit betekent dat jij alleen relevante advertenties in je tijdlijn van Facebook te zien krijgt.
Ook willen we nog aanstippen dat het voor bedrijven relatief goedkoop is. Social media kost niet al te veel geld. Voor het beste resultaat dien je wel bepaalde tools voor een bepaald bedrag aan te schaffen, maar het is alsnog goedkoper dan andere vormen van marketing.
Bovendien kan je social media ook prima combineren met andere (offline) vormen van marketing. Je kunt al met al alle kanten op, waarbij je met vrij weinig grenzen te maken hebt.
Dat is dan ook het laatste voordeel voor een bedrijf; je kunt ook potentiële klanten uit andere landen aanspreken. Zonder enige problemen is het hierdoor mogelijk om ook liefhebbers uit Polen of Uruguay warm te maken voor jouw producten/diensten!