Copywriting en emailmarketingCopywriting Email marketing tips

Copywriting voor email marketing wordt al een lange tijd gebruikt als middel om extra conversie te genereren bij marketingactiviteiten. Hoe beter je de email marketing teksten schrijft, hoe meer resultaat je daarvan gaat krijgen.  Veel marketeers denken dat het bij email marketing gaat om het uiterlijk van de email.

Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat 9 van de 10 keer gewoon hele goede content op een witte pagina, veel beter werkt dan een goed uitziende email met slechte content. Hier lees je er meer over.

Copywriting voor email marketing

Om ervoor te zorgen dat je lezers ook daadwerkelijk wat doen met je email is het vooral belangrijk dat je goede en sterke teksten schrijft, die je lezers uitnodigen om actie te ondernemen. Daarbij is het voor elke email marketing marketeer van belang dat hij weet hoe copywriting werkt.

Daarom geven we hieronder een aantal email marketing copywriting tips. Zo leer je snel betere e-mails te schrijven die je ook daadwerkelijk wat op gaan leveren.

Sterke onderwerpen gebruiken

Als je een email gaat versturen ligt het helemaal aan hoe je de subjectline invult of je e-mails worden geopend of niet. Veel marketeers besteden heel weinig aandacht aan het onderwerp van de e-mail. Hierdoor verdwijnen heel veel e-mails ongeopend in de prullenbak.

Besteed dus meer tijd aan het schrijven van je email onderwerp. Anders heeft het schrijven van de e-mail zelf geen zin.

Copywriting en emailmarketing

 

Zorg ervoor dat je lezer actie wil ondernemen

Het belangrijkste van de hele e-mail is natuurlijk zorgen dat de lezer iets gaat doen wat jij wil. Zorg daarom dat je je e-mails actief schrijft. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Klik hier om ….
  • Leer het hier in stappen
  • Koop …..

Om lezers iets te laten doen is het een goed idee om gebruik te maken van de zogenaamde call-to-action button. Hiermee maak je dan een knop die je lezer de gewenste actie te laten uitvoeren. In de meeste gevallen is deze actie het doorsturen naar de website, of het rechtstreek kopen van een product.

Maak de tekst aantrekkelijk en zorg dat de lezer ook daadwerkelijk wil doen wat jij vraagt. Hiervoor is het belangrijk dat je nadenkt over wat je lezer eigenlijk wil zodat je hierop kan inspelen.

Maak het persoonlijk

Als je een mail gaat schrijven is het belangrijk dat de lezer zich speciaal voelt. Spreek hem/haar aan met je, en jij en noem zijn naam een paar keer. Hierdoor zal het voor de lezer lijken alsof jij de mail speciaal naar hem stuurt.

De meeste email marketing programma’s hebben hiervoor een tool die het mogelijk maakt om shortcodes toe te voegen die automatisch de naam van de ontvanger invoegt. Zo hoef je niet voor iedereen zelf de naam in te voegen en hoef je maar een keer een email te schrijven aan alle ontvangers.

Maak de tekst zo relevant mogelijk

Met alleen persoonlijk maken ben je er nog niet, als je een goede marketeer wil zijn is het belangrijk dat je precies weet wie je doelgroep is en wat ze willen. Vaak krijg ik zelf mailtjes binnen die voor mij helemaal niet relevant zijn.

Om ervoor te zorgen dat je de juiste email stuurt aan de juiste persoon kun je met je email marketing software zorgen dat je voor elke doelgroep een aparte lijst maakt. Zo kun je je email lijst in groepjes verdelen met verschillende interesses.

Wees direct en dwaal niet af

Veel marketeers maken de fout om een lange email te schrijven en dwalen halverwege de tekst helemaal af van het onderwerp. Hierdoor verliest je lezer de interesse en zal je email verwijderen.

Wanneer je een email gaat schrijven kun je veel beter kort en bondig schrijven en ervoor zorgen dat je lezer zo snel mogelijk de actie onderneemt die jij graag wil.

Om dit proces wat makkelijker te maken kun je bijvoorbeeld je e-mails afstemmen op een specifieke landingspagina op je website. Je prikkelt de lezer dan een beetje in de email en vraagt ze naar je website te gaan om de rest te lezen.

Ook voor affiliate marketing is dit een goede methode. In plaats van dat je ze dan doorstuurt naar je eigen website, stuur je ze direct door naar de affiliate landingspagina die je promoot.

E-mails schrijven met gebruik van copywriting om een product te verkopen

Veel marketeers maken de fout bij het verkopen via email, om vooral te benoemen welke functies het product heeft. Dit is voor de lezer helemaal niet interessant. Wat veel interessanter is, is het benoemen van de voordelen die hij ervan ervaart.

Vertel je lezer welke problemen jouw product op lost en waarom hij het product zou moeten kopen. Op de product pagina kan hij dan wel lezen over de mogelijkheden die het product biedt.

Het enige doel van de e-mail is de klant overtuigen dat hij het product nodig heeft. De email is daarvoor de perfecte tool.

Creëer de gunfactor

Waarom zou een persoon iets bij jou kopen en niet bij je concurrent? Dat is een vraag die je jezelf zou moeten stellen.

In 9 van de 10 gevallen is het product totaal onbelangrijk of het product bij jou gekocht wordt of bij iemand anders. De enige manier waarop je kunt zorgen dat iemand producten afneemt bij jou, is ervoor zorgen dat ze het jou gunnen.

Hiervoor moet je zelf leuk gevonden worden. Een goede manier om dit te doen is om heel veel gratis waardevolle informatie te geven voordat je een product gaat aanbieden. Zo zal de lezer waarderen dat hij al heel veel van je heeft gekregen en wil dan graag iets terug doen.

Als het product dan ook nog bij hem past, is de verkoop voor 80% gegarandeerd.

 

Moeite met email marketing en geen of weinig conversies?

Als je moeite hebt om je producten of diensten te verkopen helpen we je graag. We hebben speciaal voor jou een cursus geselecteerd die je precies leert wat je moet doen om meer omzet te genereren. Online marketing is simpel maar niet makkelijk. Als je niet precies weet wat je moet doen, ga je nooit verder komen. Maak daarom gebruik van deze cursus en verhoog je omzet direct.