Veel bedrijven maken met veel plezier reeds gebruik van de mogelijkheden om te adverteren op Facebook. Dit gigantische social media kanaal brengt namelijk onwijs veel voordelen met zich mee. Dankzij deze voordelen is het uitermate interessant om te adverteren op Facebook. Maar, hoe werkt dit exact? En hoe kan je het beste de doelgroep voor jouw Facebook advertentieJe doelgroep bepalen voor Facebook advertenties. Veel bedrijven maken met veel plezier reeds gebruik van de mogelijkheden om te adverteren op Facebook. Dit gigantische social media kanaal brengt namelijk onwijs veel voordelen met zich mee. bepalen? In dit artikel lees je daar meer over!
Een van de voordelen van de Facebook advertenties is dat je volledige zeggenschap hebt. Je kunt zelf bepalen aan wie je de advertentie toont. Daarnaast kan je ook zelf het beeldgebruik, de bijbehorende tekst en overige details bepalen. Je kunt zodoende de Facebook advertentie volledig naar eigen wens instellen en tonen en aan jouw doelgroep. Maar, hoe bepaal je de doelgroep?
Doelgroep bepalen
Voor het bepalen van de doelgroep voor jouw Facebook advertenties moet je de nodige vragen aan jezelf gaan stellen. Het antwoord op deze vragen kan je onder meer vinden op Facebook zelf. Zonder dat je het wellicht door hebt, verzamelt Facebook namelijk onwijs veel gegevens van alle leden. Hierdoor wordt het mogelijk om de doelgroep zeer nauwkeurig te bepalen.
Stel jezelf allereerst de volgende vragen en probeer hier het antwoord op te vinden:
- Bestaat mijn doelgroep uit mannen, vrouwen of beide?
- Wat is de leeftijd mijn doelgroep?
- Waar woont mijn doelgroep?
- Waar werkt mijn doelgroep en in wat voor functie(s)?
- Welke opleiding heeft mijn doelgroep genoten?
- Wat zijn de hobby’s van mijn doelgroep?
Door het antwoord op dergelijke vragen helder te hebben, kan je al een eerste doelgroep bepaling verrichten. Vervolgens kan je aan de hand van de zogeheten Core Audiences de advertentie opstellen en optimaliseren.
Core Audiences
Voor het instellen van de Facebook advertenties hanteert Facebook de zogeheten Core Audiences. Dit zijn in feite hoofdcategorieën die bepalend zijn voor de targeting van jouw advertentie.
Het eerste target is Locatie. Je kunt bij de Facebook advertenties heel nauwkeurig bepalen wie de advertenties moet kunnen zien. Je kunt hierbij volledige landen en provincies opgeven. Het is ook mogelijk om verschillende woonplaatsen of bepaalde regio’s te selecteren. Voordat je dit kunt doen, moet je uiteraard wel bepalen waar jouw doelgroep zoal woont. Dat kan dus aan de hand van bovenstaande vragen.
Vervolgens kan je aan de slag met de target Demografie. Hierbij kan je leeftijd, geslacht en de gesproken taal instellen. Als je deze gegevens ingevuld hebt, kan je voor nog meer demografische gegevens kiezen. Denk hierbij aan relatie, opleiding, werk, generatie en levensgebeurtenissen. Al deze informatie wordt ook weer uit de gigantische database van Facebook gehaald.
Daarna kan je aan de slag met Interesses. Je kunt bijvoorbeeld specifiek targeten op mensen die een bepaalde pagina liken, lid zijn van een bepaalde Facebook groep of bepaalde Facebook-apps gebruiken. Zonder dat je het door hebt, zit jouw Facebook account namelijk aan de nodige apps gekoppeld. Bekende voorbeelden hiervan zijn Spotify en Candy Crush. Dankzij dergelijke apps weet Facebook ook weer een hoop informatie te vergaren. Deze informatie helpt jou vervolgens om de juiste doelgroep aan te spreken.
Tot slot kan je gebruik maken van de laatste Core Audience; Gedrag. Je kunt hierbij kijken naar mobiele gebruikers, naar de reizen die mensen hebben gemaakt, naar seizoensgebonden evenementen en naar digitale activiteiten. Aan de hand van al dit gedrag kan je ook jouw Facebook advertenties optimaliseren.
De voordelen van advertenties op Facebook
Twijfel je nog over het gebruik van advertenties op Facebook? Dat is nergens voor nodig! Deze manier van adverteren brengt namelijk onwijs veel mogelijkheden met zich mee. Een van de belangrijkste voordelen hebben we reeds in dit artikel besproken. Je bent namelijk in staat om perfect de doelgroep te bepalen. Je kunt hierdoor heel gericht potentiële klanten aan gaan spreken, waardoor de conversieratio van jouw advertentie behoorlijk hoog kan worden.
Een ander voordeel is dat je de kosten relatief laag kunt houden. Normaliter betaal je voor een gepersonaliseerde advertentie behoorlijk veel geld. Dat valt relatief gezien op Facebook behoorlijk mee. Je kunt zodoende veel mensen voor een gunstig bedrag aanspreken. Bovendien bepaal je volledig zelf wíe je aan gaat spreken.
Ook is het onwijs prettig dat Facebook onwijs veel gebruikers heeft. In Nederland zijn er al ruim 10 miljoen accounts actief. Dit betekent dat je zo’n breed publiek aan kunt spreken. De kans op succes is hierdoor behoorlijk groot. Bovendien kan je op deze manier perfect aan jouw naamsbekendheid creëren. Als je 0,01% van alle Facebook gebruikers met jouw bedrijfsnaam in aanraking kan laten komen, heb je het al over een behoorlijke groep potentiële klanten. Al met al biedt Facebook dus onwijs veel mogelijkheden.
Om optimaal van deze voordelen te kunnen profiteren, moet je dus wel de doelgroep op de juiste manier bepalen. Stel de vragen zoals je in bovenstaande lijst kunt vinden en ga logisch nadenken. Vervolgens kan je aan de hand van de Core Audiences de doelgroep nog verder specificeren. Dankzij de Core Audiences ben je bovendien in staat om de advertentie perfect af te stemmen op jouw doelgroep. Richt je je op een jonge(re) doelgroep? Dan doet beeldgebruik het vele malen beter dan tekst. Voor de oudere doelgroep is tekst mogelijkerwijs weer interessanter. Vaak is dit ook een kwestie van experimenteren.
Master Marketeer
Vind je het onwijs interessant om met Facebook advertenties bezig te zijn? Wist je dat dit niet de enige mogelijkheid is om jouw bedrijf vele malen bekender te maken? Nee, je kunt in de Master Marketeer cursus onwijs veel leren over de verschillende soorten mogelijkheden. Je kunt namelijk van meerdere kanalen gebruik maken én je kunt van meerdere soorten marketing gebruik maken. Dit alles wordt op een duidelijke, leuke en goede manier uitgelegd in de Master Marketeer cursus. Wij kunnen je deze cursus van harte aanraden; hierin wordt ook uiteraard besproken hoe je Facebook advertenties zo efficiënt mogelijk in kunt zetten. Je weet nu in ieder geval al hoe je de doelgroep voor Facebook advertenties moet bepalen.