Marketing is een eeuwenoud middel om producten of diensten onder de aandacht te brengen. Heb je een business of ben je bezig om deze op te bouwen? Dan ben je vast aan het nadenken over klanten werven en je omzet vergroten. Als je op zoek bent naar een marketingmiddel om in te zetten, dan kun je SMS marketing misschien eens overwegen.
Wat is SMS marketing eigenlijk? In dit artikel worden al je vragen beantwoord. Daarbij bespreken we de voordelen en waarom marketing belangrijk is.
Waarom is marketing belangrijk voor ondernemers?
Een goede marketingstrategie kan ervoor zorgen dat je onderneming groeit. Toch is het niet voor iedereen duidelijk waarom marketing belangrijk is. Wij hebben de belangrijkste punten op een rijtje gezet:
- Persoonlijk contact met klanten;
- Klantenkring vergroten;
- Je aanbod onder de aandacht brengen;
- Je bereikt honderden tot duizenden mensen;
- Doelgroep bereiken;
- Resultaten zijn meetbaar;
In het restant van dit artikel besteden we uitgebreid aandacht aan wat SMS marketing is en hoe je het kunt gebruiken. Lees het artikel dus helemaal tot het einde.
Wat is SMS marketing?
Online marketing is een breed begrip en je kunt het op verschillende manieren inzetten. Het middel kent dus meerdere takken, waardoor je een manier kunt kiezen die voor jou werkt. Een van die manieren is SMS marketing. Heb je hier nooit van gehoord? We kunnen ons voorstellen dat je hier geen beeld bij hebt.
Bij SMS marketing voer je de marketingcampagne uit via SMS-berichten. In de berichten is bijvoorbeeld ruimte voor het delen van een kortingscode of voor informatie over je diensten/producten. Komt dit je bekend voor? Dat kan kloppen.
SMS marketing doet namelijk sterk denken aan e-mailmarketing. Je maakt echter geen gebruik van een laptop, maar alleen van je smartphone en van een rits aan telefoonnummers.
Wat zijn de voordelen aan SMS marketing?
Heb je nog nooit gebruikgemaakt van SMS marketing? Je kunt je misschien moeilijk voorstellen wat de voordelen zijn. Zeker omdat er niet tot nauwelijks wordt gesproken over SMS-berichten versturen. De voordelen zijn er zeker en je vindt opnieuw een overzicht met een aantal punten:
- Directe boodschap versturen: Voor een SMS-bericht is een beperkte ruimte. In tegenstelling tot een bericht via WhatsApp of social media, heb je slechts een aantal tekens om je verhaal in te doen. Dit betekent wel dat je gelijk tot de directe boodschap komt die je wil overbrengen. Je voorkomt dat je randzaken gaat beschrijven, die voor een klant niet belangrijk zijn.
- Je hebt geen budget nodig: Heb je een telefoonabonnement met een SMS-bundel? Dan kun je de berichten kosteloos versturen. Daarbij heb je geen internet nodig, dus daar ben je niet van afhankelijk. Je kunt zelfs een SMS marketing tool toepassen, maar ook deze kosten hoeven niet hoog op te lopen.
- Gemakkelijk: Ben je geen held met internet en krijg je de rillingen als je aan online marketing denkt? SMS marketing is een prima oplossing. Het is een vrij “ouderwetse” manier waar vrijwel iedereen mee overweg kan. Je hoeft dus geen professionele marketeer te zijn om tegen je concurrentie op te boksen.
Zitten er nadelen aan SMS marketing inzetten?
SMS marketing heeft verschillende voordelen zoals je kunt zien. Dat wil echter niet betekenen dat er geen kritieke punten zijn waar je rekening mee moet houden. Om te voorkomen dat je in een van deze valkuilen trapt, bespreken we ook de nadelen van SMS marketing.
Als eerste kan de beperkte ruimte van het berichtenvenster in je nadeel werken. Het kan namelijk té kort zijn om je boodschap in over te brengen. Misschien houd je minder ruimte over dan dat je wenst. Er zijn veel ondernemers die hier expliciet tegenaan lopen.
Tot slot is SMS marketing slechts voor een enkele doelgroep geschikt. Kijken we naar jongeren tussen de 18 en 30 jaar, dan zien we dat deze leeftijdsgroep niet tot nauwelijks gebruikmaakt van SMS. De kans dat je bericht niet wordt gelezen is daarmee dus aanwezig, maar deze is over het algemeen nihil.
3 SMS marketing tips
Iedere ondernemer zet SMS marketing op een andere manier in. Waar de één het belangrijk vindt om een persoonlijke boodschap te schrijven, vindt de ander het slechts noodzakelijk om de feiten te benoemen. Wil je met SMS marketing beginnen, maar heb je een licht onderbuikgevoel? We delen 3 SMS marketing tips die je wellicht op weg helpen.
Tip 1: Ken je doelgroep
Met welke vorm van online marketing je ook aan de slag wil gaan, het is bij alle scenario’s belangrijk om je doelgroep te kennen. Zo weet je namelijk hoe je deze groep mensen het beste kunt bereiken. SMS-berichten worden nog dagelijks verstuurd, maar de populariteit ervan is flink gedaald.
Tip 2: Bedenk wat je wil schrijven
Je hebt rekening te houden met de beperkte ruimte van het berichtenvenster. Dat weten we inmiddels. Bedenk van tevoren wat je wil schrijven om frustraties te voorkomen. Je kunt eerst werken met een kladblok, om zo meerdere versies van het bericht uit te proberen. Dit voorkomt eveneens frustraties.
Tip 3: Maak het persoonlijk
Grote kans dat je de berichten naar meerdere mensen tegelijkertijd stuurt. Veel ondernemers werken met een vaste lijst, zoals we dat ook bij e-mailmarketing zien. Ongeacht het beperkte venster, raden we je toch aan om de berichten zo persoonlijk mogelijk in te vullen.
Spreek de klant direct aan. Sommige mensen vinden het behoorlijk vervelend als zij het idee krijgen een nummer te zijn. Door een persoonlijke aanpak toe te passen creëer je betrouwbaarheid en is de kans groter dat ontvangers over gaan tot een aanschaf.
Conclusie
Ben je ondernemer en wil je een marketingmiddel inzetten? Je kunt SMS marketing eens overwegen. Je stuurt korte berichten naar een klantenlijst waar je de belangrijkste informatie in verwerkt. In dit artikel hebben we besproken wat SMS marketing is en wat de voordelen zijn. Daarbij ben je erachter gekomen waarom marketing belangrijk is, want ook dit wordt onderschat.
Vond je dit artikel interessant, maar heb je nog geen eigen business opgebouwd? De Perfecte Business is een mooi opstapje hiervoor. Ongeacht je leeftijd of ervaring, kun je aan de slag als ondernemer. Klik op de link en ervaar de voordelen zelf!