Wat is conversie optimalisatie? Als je een website hebt waarop je wat wil gaan verkopen. Is het niet alleen belangrijk dat je waardevolle informatie op je website hebt. Je moet er namelijk ook voor zorgen dat je bezoekers daadwerkelijk wat bij je gaan kopen. In dit artikel gaan we daar wat dieper op in en krijg je een aantal praktische tips die je direct kunt toevoegen aan je website.
Wat is conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie is een methode die je gebruikt op je website om ervoor te zorgen dat je meer conversie gaat genereren. Zo ga je dus steeds meer verkopen op je website. Voor veel websites is het krijgen van genoeg bezoekers niet het probleem. Wel blijven vaak verkopen uit.
Om je website te optimaliseren voor meer conversie kun je veel verschillende dingen doen. Met de onderstaande praktische tips ga je direct meer resultaat zien.
Conversatie optimalisatie voor je website
Om je conversie te optimaliseren is het vooral belangrijk dat je betrouwbaar overkomt. Daarnaast is het heel belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is en dat je bezoekers makkelijk kunnen doorklikken naar de gewenste pagina.
Als je nieuwe bezoekers aantrekt naar je website, zijn er vooral in het begin nog heel veel drempels. Dit zijn drempels die die verkoop tegenhoudt. Het is dan belangrijk dat je deze drempels strategisch gaat wegnemen.
Een van de beste manieren om dat te doen is om het vertrouwen te winnen. Dit kun je makkelijk doen door heel veel waardevolle gratis informatie te geven, of om iets gratis weg te geven. Vaak zie je dit op websites terug in de vorm van een E-book of een gratis cursus.
Wat ook heel belangrijk is om de conversie van je website te verhogen is dat je leert de bezoeker te overtuigen dat hij niet zonder jouw producten kan.
Hiervoor kun je dan speciale landingspagina’s maken waar je de bezoeker naartoe stuurt als hij gratis informatie heeft gelezen.
Hoe neem je drempels weg om conversie te verhogen
Als je drempels wil wegnemen moet je ervoor zorgen dat je bezoeker van je gaat houden. Hij moet blij zijn met jou voordat hij je producten gaat kopen. Een van de beste manieren om dit te doen is te gaan voor persoonlijke benadering.
Een goede methode om persoonlijke benadering te zoeken is door een mailinglijst te gaan verzamelen. Hier kun je bepaalde bezoekers namelijk persoonlijk benaderen. Wanneer je dit gaat toepassen neem je gelijk al een hele grote drempel weg. Het is dus belangrijk dat je het voor de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt om op die koopknop te drukken.
Meer conversie in 3 stappen
Als je conversie optimalisatie wil gaan toepassen op je website kun je dat het beste doen in een stappenplan. Zo kun je stap voor stap werken naar een goede conversie geoptimaliseerde verkooppagina.
De eerste stap is het doen van een analyse. Bij de analyse ga je voor jezelf bekijken welke doelgroep je wil aanspreken en wat je wil dat ze doen. Als je bijvoorbeeld wil dat ze een product gaan afnemen op een verkooppagina. Is het belangrijk dat je hiervoor een funnel gaat inzetten.
De tweede stap is dan ook een funnel opzetten. Gelukkig hoef je dit niet zelf te bedenken en zijn er heel veel bewezen methodes die ook voor jou werken.
Als je dan hebt besloten hoe je de bezoekers op je pagina wil laten kopen, is het tijd om de verkooppagina in te richten.
Deze moet eigenlijk in een soort trechtervorm geschreven worden. Eerst moet je de bezoeker een vertrouwd gevoel geven, daarna moet je bezoeker confronteren met al zijn of haar problemen, en daarna geef je de bezoeker uitgebreid de voordelen die ze gaan ervaren als ze je product kopen.
Als ze genoeg vertrouwen hebben en geloven dat jou product de oplossing is voor het probleem, heb je zo goed als beet.
Meten is weten
Als je je website geoptimaliseerd hebt, wil je natuurlijk ook graag weten of het werkt. Hiervoor kun je Google analytics gebruiken. Hier kun je namelijk heel snel al zien wat een bepaalde bezoeker op je website heeft gedaan en welke weg hij heeft afgelegd op je website.
Als de bezoeker dan niet de weg aflegt op je website die jij graag had willen zien, kun je mogelijke “zijuitgangen” van je website verwijderen zodat de bezoeker wel het pad volgt dat jij voor hem hebt gecreëerd op je website.
Vooral beginners zijn hier bijna niet mee bezig en richten de website gewoon zomaar in. Ze denk niet na over het feit dat ze met een website de volledige controle hebben om de bezoeker te sturen zoals je zelf zou willen.
Hierdoor lopen veel websites conversies mis.
Conversie optimalisatie tips
Om het je nog wat makkelijker te maken, geef ik je nog een aantal tips die je kan toepassen als je aan de slag gaat met conversie optimalisatie. Er zijn namelijk een paar belangrijke punten die eigenlijk altijd weer terug komen zoals:
Je doelgroep aanspreken
Om je doelgroep aan te spreken moet je weten wat de pijnpunten zijn. Als jij precies weet wat de problemen zijn van je doelgroep, kun je hierover oplossende informatie geven. Het is dan vooral belangrijk dat je dit aan het begin van de pagina doet.
Door de bezoeker direct te vertellen dat je hem begrijpt, en gaat helpen. Zullen ze sneller op de pagina blijven en verder lezen.
Praat niet in functies en extra’s maar in voordelen
Vaak zie ik op websites dat er op een verkooppagina verteld wordt wat het product allemaal kan doen. Het is veel beter om de bezoeker te laten weten welke voordelen hij gaat ervaren van het product. Zo weet de bezoeker direct of het voor hem de oplossing is of niet.
Zorg voor een goed werkende website
Zoals je misschien al wist, is de eerste indruk van de website bepalend of de bezoeker blijft en verder leest of niet. Als jij dan een slecht werkende website hebt en ze moeten bijvoorbeeld lang wachten tot de pagina geladen is, gaan ze al weer weg voordat ze je website überhaupt gezien hebben.